W sprawie remontu linii- odpowiedź Ministerstwa

Warszawa, dnia 08 lipca 2008 r.
MINISTER INFRASTRUKTURY

TK-2-p-0701-25a/08

Pan
Bronisław Komorowski

Marszałek Sejmu RP
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na zapytanie Pan Posłanek Moniki Wielichowskiej i Ewy Drozd (SPS-024-
1864/08 z dnia 13 czerwca 2008 r.) w sprawie szybkiej kolei miejskiej w Legnicko-
Głogowskim Okregu Miedziowym, uprzejmie informuje, co następuje.

Charakterystyczna cecha szybkich kolei miejskich jest wysoka częstotliwość kursowania
pociągów. Natomiast na linii kolejowej Nr 289 Legnica – Ruda Gwizdanów, która byłaby
istotnym elementem takiej kolei, ze względu na duże obciążenie ruchem towarowym oraz
istniejące ograniczenia prędkości, występuje problem niedoboru zdolności przepustowej.
Obecnie ruch pasażerski na tej linii odbywa się tylko pomiędzy Legnica a Lubinem i
obejmuje trzy pary pociągów regionalnych.

Ze względu na zły stan techniczny przedmiotowej linii, w obowiązującym obecnie rozkładzie
jazdy pociągów wprowadzono liczne ograniczenia prędkości, które powodują, że na ok. 85%
długości linii maksymalna prędkość pociągów wynosi 40 km/h. Zarządca linii Nr 289, spółka
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przewiduje, że koszt likwidacji istniejących na niej
ograniczeń prędkości może wynieść około 45 mln zł. Ze względu na ograniczone środki
własne spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., nie jest możliwa obecnie realizacja
zamierzeń Spółki w zakresie poprawy stanu technicznego linii Nr 289.

Jednocześnie uprzejmie informuje, iż z uwagi na fakt, że przedmiotowa linia nie jest ujęta w
wykazie linii znaczenia państwowego, nie ma możliwości finansowania kosztów jej naprawy
ze środków budżetowych. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. proponowała
umieszczenie ww. zadania do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego
Województwa Dolnośląskiego, jednakże jej propozycja nie została uwzględniona przez
władze samorządowe. Zgodnie z art. 38 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie
kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z pózn. zm.), inwestycje obejmujące linie
kolejowe, które nie maja znaczenia państwowego mogą być dofinansowywane z budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.

Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA INFRASTRUKTURY
Juliusz Engelhardt
Podsekretarz Stanu

wg http://bip.mi.gov.pl/

Komentarze

Popularne posty