O modernizację linii Rudna Gwizdanów- Lubin- Legnica


1. Modernizacja linii nr 289 Legnica – Rudna Gwizdanów nawet do standardów AGTC w celu poprawienia dostępności do systemu TEN-T jest niezbędne ponieważ:

· linia nr 289 znajduje się bezpośrednio w nowo projektowanym korytarzu transportowym CETC (CENTRAL EUROPEAN TRANSPORT CORRIDOR);

· linia nr 289 stanowi jedyny, zelektryfikowany łącznik dwóch magistral, które są objęte umowami międzynarodowymi AGTC i AGC: E 30 (modernizowana na v-160 km/h) Dresden – Legnica – Wrocław – Kiev oraz CE 59 Wrocław – Rudna Gwizdanów – Szczecin. Skraca w ten sposób drogę dla pociągów korzystających z obu magistral o 100 km w porównaniu do jazdy drogą okrężną przez przeciążony i niewydolny węzeł Wrocław;

· dotychczasowy, niezelektryfikowany wirtualny łącznik magistral E 30 i CE 59 - korytarz AGTC Nowa Sól – Żagań – Węgliniec pozostał na etapie projektowym a linia kolejowa jest na niektórych odcinkach rozebrana;

· linia nr 289 umożliwia alternatywny dojazd z magistrali nadodrzańskiej CE 59 przez E 30 do węzła wrocławskiego pomijając modernizowany odcinek CE 59 Rudna Gwizdanów – Ścinawa – Brzeg Dolny – Wrocław. Na tym ciągu komunikacyjnym CE 59 problem stanowią wyeksploatowane 2 przeprawy mostowe przez rzekę Odrę: w Ścinawie i Brzegu Dolnym.

Szczególnie dramatyczna sytuacja panuje na szlaku Brzegu Dolny-Księginice gdzie most w torze nr 1 jest całkowicie zamknięty dla ruchu pociągów z powodu złego stanu technicznego. Ruch kolejowy odbywa się tylko jednotorowo-dwukierunkowo po torze nr 2. W przypadkach zdarzeń losowych na tym odcinku (zerwanie sieci trakcyjnej, pękniecie szyny, wypadek) następuje całkowity paraliż w intensywnym ruchu pociągów magistrali nadodrzańskiej.

Linia nr 289 pełni w ten sposób również funkcję obronną na wypadek wojny lub klęski żywiołowej;
· obiekty inżynierskie znajdujące się na linii nr 289 są przystosowane do dobudowy drugiego toru szlakowego;
· linia nr 289 stanowi podstawowy ciąg komunikacyjny dla najważniejszych miast Legnicko – Głogowskiego Okręgu Miedziowego LGOM, który w całości znajduje się w korytarzu transportowym CETC. W aglomeracji LGOM mieszka 400 tysięcy osób, jednak zły stan techniczny infrastruktury kolejowej uniemożliwia efektywne uruchomienie połączeń pasażerskich w regionie Zagłębia Miedziowego.

W wyniku tego, podstawowy środek komunikacji w regionie LGOM
stanowią mikrobusy, niestety przewóz tymi pojazdami wózków,
rowerów, osób niepełnosprawnych i dużych bagaży jest niemożliwy
a pojemność pojazdów kilkunastoosobowa;

· linia nr 289 ma strategiczne znaczenie dla najważniejszych firm w regionie tj. KGHM Polska Miedź S.A., której proces technologiczny opiera się na transporcie kolejowym;
· jest intensywnie eksploatowana w ruchu towarowym przez przewoźników: PKP CARGO, CTL EXPRESS, POLMIEDŹ TRANS, RAIL POLSKA. Za korzystanie z infrastruktury linii nr 289 przewoźnicy uiszczają opłaty dla PKP POLSKICH LINII KOLEJOWYCH S.A. co oznacza, że linia „zarabia na siebie”.

Jednak zarządca infrastruktury nie przeprowadzając przez wiele lat podstawowych napraw bieżących i prac utrzymaniowych, doprowadził katastrofalnego stanu technicznego linii nr 289 oraz licznych ograniczeń prędkości 20 km/h. W wyniku tego, ciężkie pociągi towarowe mają poważne problemy z pokonaniem niektórych odcinków. Powoduje to dalszą dewastację nawierzchni kolejowej i podtorza. Wnioski te postawiono w ramach wnikliwej analizy technicznej linii nr 289 opracowanej przez niezależnego eksperta na oficjalne zlecenie Urzędu Miasta w Lubinie;

· kosztem dewastacji technicznej linii nr 289 PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. wykonują ogromne inwestycje w innych regionach kraju, dyskryminując i upośledzając komunikacyjne region LGOM;

· modernizacja linii nr 289 pozwoli uruchomić szybkie pociągi regionalne w LGOM i wykorzystać magistralę E 30 (obecnie modernizowaną do v-160 km/h) w połączeniach pasażerskich ze stolicą województwa Wrocławiem. Przeniesiony zostanie w ten sposób na kolej potok podróżnych z przeciążonego sektora drogowego oraz odciąży się zakorkowany Wrocław.
Wynika to z faktu, że obecny czas jazdy samochodem np. z 80-tysięcznego Lubina do centrum zakorkowanego Wrocławia trwa w godzinach szczytu ponad 2 godziny.

Przywrócenie prędkości szlakowej 100 km/h (w ramach modernizacji) na odcinku E-30 Legnica – Wrocław dla pociągów regionalnych (50 minut) oraz czas jazdy po naprawie odcinka Lubin – Legnica przynajmniej do V-80 km/h (20 minut), umożliwi utworzenie oferty kolejowej atrakcyjniejszej od przeciążonej komunikacji drogowej. Takie czasy jazdy pociągów występowały jeszcze do 1998 roku. W związku z tym naprawa chociaż odcinka Lubin – Legnica jest jak najbardziej uzasadniona.

Możliwe będzie również włączenie w ten system miasto Polkowice, poprzez wykorzystanie istniejącej bocznicy Lubin – Polkowice, która należy do KGHM POLSKA MIEDŹ S.A. Jazdy próbne szynobusem na tej trasie wywołały ogromne zainteresowanie mieszkańców Polkowic szybkimi połączeniami w relacji Polkowice-Lubin-Legnica-Wrocław. Również władze miasta Polkowice oraz zarządca bocznicy również dążą do uruchomienia takich połączeń.

Naprawa linii nr 289 jest również możliwa ponieważ PKP PLK posiada ogromne zapasy dobrych materiałów staro-użytecznych, odzyskanych w wyniku modernizacji dwutorowego odcinka magistrali E30 Opole-Wrocław-Legnica-Zgorzelec. Na niektórych odcinkach E-30 np. Węgliniec – Zgorzelec pociągi pasażerskie mogły rozwijać przed modernizacją V-120 km/h w 2005 roku. Oznacza to, że dobry stan niektórych materiałów nawierzchni kolejowej, które odzyskano po modernizacji E-30, pozwoliłby nawet podnieść parametry remontowanej linii nr 289 co w pełni uzasadnia ich ponowne wykorzystanie.

Obecnie trwają przygotowania do modernizacji dwutorowej magistrali nr 271 Wrocław-Poznań dla prędkości 200 km/h. W najbliższym czasie będzie więc dostęp do kolejnych materiałów staroużytecznych z tej linii. Na niektórych odcinkach pociągi pasażerskie rozwijają prędkość nawet 140 km/h wiec ponowne zastosowanie ich np. na linii nr 289 poprawi nawet parametry 40- to kilometrowej trasy Legnica-Rudna Gw.

Komentarze

Popularne posty